IFish Fishing Forum banner
21 - 40 of 55 Posts
Ik heb geaccepteerd dat ik nooit geld zal besparen door mijn eigen swimbaits te gieten. Nu ik dat uit de weg heb geruimd. Ik geniet er echt van om ze te maken, te vissen en door te geven aan anderen. De beschikbaarheid, selectie en prijzen hier (Salem, Albany, Newport) zijn echt slecht, en de belangrijkste reden dat ik ben begonnen met het maken van mijn eigen. Zelfs daarmee geniet ik gewoon van het maken van kunstaas en zou ik waarschijnlijk toch mijn eigen maken. Ik geef meer weg dan ik gebruik, ook al voorzie ik de boot en de schipper en zijn gepensioneerde vrienden gaan er een paar honderd per jaar doorheen, het helpt wel veel. Niet meer klagen over uitscheuren bij elke andere tonijn, pak gewoon een andere! Een paar jaar geleden gaf ifisher, "Bait O Eggs" presentaties over het zelf maken van swimbaits op de Saltwater Sportman's Show, wat een geweldig voorbeeld uit de eerste hand was. Hij heeft geweldig werk verricht door te laten zien dat het met een minimaal budget kan. Natuurlijk is dat nu helemaal van de baan, ik koop aluminium mallen en dubbele injectoren!

Enkele gedachten en bronnen; De post van Pirk-fan hier op ifish is erg nuttig geweest. Siliconen mallen zijn een geweldige plek om te beginnen, lurecraft heeft een enorme selectie. Een heteluchtpistool helpt om koude scheuren op meerlaagse gietingen te voorkomen. Onze zoutwater jigkoppen zijn veel groter dan wat er wordt gebruikt bij zoetwatervissen. Ik gebruik een hete spijker om een plek te openen voor die jigkoppen, waardoor er veel stress van het aas wordt gehaald om splijten te verminderen. Bait Plastics heeft een redelijk geprijsde deal van vijf gallon, kies je selectie van ƩƩn gallon kannen plastisol. Hobby Lobby glitter werkt prima voor de prijs en selectie. Ze hebben zelfs een paar poederpigmenten in de kaarsensectie. Maar je moet wel behoorlijk zeker zijn van je mannelijkheid om met een arm vol glittercontainers naar de kassa te lopen als het in de aanbieding is! Ik denk dat Dead On Plastics een starterkit heeft.

YouTube is een geweldige bron voor hoe het moet, voorbeelden in overvloed, van kleurpigmenten, glitter, verschillende producten en leer van de fouten van anderen. Twee van mijn favorieten zijn "World's Worst Fishing" en "SDG Custom Lurecraft".

Veiligheid; Je hebt het al genoemd, dampen. Ik open deuren en heb ventilatoren die veel lucht verplaatsen. Ik zal dit jaar waarschijnlijk een speciale afzuigventilator installeren. Wees voorzichtig met opnieuw smelten. Magnetrons en Pyrex houden niet van metaal. Een gebroken oude roestige haak die in je opnieuw smelt, zal Pyrex verbrijzelen en een coole lichtshow geven in de magnetron! Gebruik een direct afleesbare thermometer om de temperaturen te controleren. Sluip in segmenten op de temperaturen af. Overgekookte plastisol is walgelijk! Heet plastisol op de blote huid is waardeloos!

Zelfs met die gevaren. Ik geniet enorm van het maken van mijn eigen plastics. Het lijkt erop dat je een paar uur ten zuiden van mij bent, maar je bent meer dan welkom om langs te komen en het gieten uit de eerste hand te bekijken. Ik ben in de North Santiam Canyon, Lyons, Oregon.

Ik ben vergeten, als je lokaal van iemand wilt kopen. Eat Me Tackle is lokaal en heeft een goede selectie.

Bronnen voor benodigdheden;
siliconen mallen - LurePartsonline die Lurecraft hebben overgenomen denk ik, hebben ook pigmenten, plastisol, tonnen spullen. BarlowsTackle, BaitPlastics, Lureworks, Deadonplastix, m-fmanufacturing.

Momenteel gebruik ik open giet aluminium mallen op een kookplaat voor multi-color swimbaits. Je **** de temperatuur van de plastisol regelen en geweldige resultaten krijgen in het eindproduct. Ook aluminium injectiemallen voor swimbaits en grote grubs voor lings. Bronnen voor mallen zijn, basstackle, fatguysfishing, epicbaitmolds, do-itmolds zijn er die ik heb geprobeerd. AnglingAI heeft een paar goed uitziende mallen maar heb ze nog niet geprobeerd. Maar dit kost allemaal veel meer dan nodig is en je zult de kosten van het zelf maken zeker niet verlagen.

Oh en er is color shift, halo shift, mica poeders en additieven voor allerlei coole effecten uit de autolak wereld die ze gebruiken. Ik blijf zeggen dat ik die overlaat aan de basvissers maar ze trekken wel de aandacht van de vissers!

Discussion starter · #23 ·
Ik ben langs de lokale ambachtelijke, tweedehands kunstwinkel en de kringloopwinkel gegaan op zoek naar een goedkope magnetron en Pyrex maatbekers. Ik heb wat echt cool micapoeder gevonden dat ik hoop te verwerken in de plastisol. Mallen zijn onderweg en zouden op 6 januari moeten aankomen.
2025 ziet eruit als een heel kleurrijk jaar! šŸ‘€šŸŒˆšŸ˜‰

Alles buiten gieten is een heel goed idee. Ik ken een man die zelfmoord pleegde nadat hij jarenlang leed aan loodvergiftiging door het gieten van lood.

Plastic gieten klinkt erg cool, maar voor hoe goedkoop ze zijn, lijkt het meer een hobby dan een avontuur om geld te besparen. Bovendien gaat het om je gezondheid.
Voor kleinere dingen zoals jigkoppen en pirks (metalen jigging lepels zoals Crippled Herring), kun je niet-giftige metalen zoals tin gebruiken. Ik gebruik graag loodvrije soldeer om een aantal van deze te maken, het giet gemakkelijk, smelt bij een lagere temperatuur dan loodlegeringen en corrodeert niet. Nadeel is dat tin duur is, het goedkoopste dat ik heb gezien is op eBay voor ongeveer $ 25 / lb, en je **** tin kopen op Rotometals voor ongeveer $ 29 / lb op dit moment. Maar bij het vormen van tin weegt elk item 70% van wat het zou wegen als het in lood zou worden gegoten. Dus als je een nominale 2 oz pirk vormt, is het werkelijke gewicht 1,4 oz. 16 oz (1 lb) tin zou daarom 11 lokazen opleveren met een nominaal loodgewicht van 2 oz en een werkelijk gewicht van 1,4 oz. De bijgevoegde lokazen zijn tin en geschilderd lood, de tin aan de linkerkant is ongeschilderd. Dit zou de lokazen die in tin zijn gegoten $ 2,70 kosten in tegenstelling tot $ 9 voor een 2 oz kreupele haring in de sportwinkel, en je hoeft hem niet eens te schilderen, plak gewoon ogen en een open oog siwash haak (dit is een 2 oz lokazen in lood). Deze lokazen is mijn favoriete "pirk", het heet een wobble fish, en in tegenstelling tot kreupele haring, is de curve in de lokazen gegoten. Ik reserveer een "Hot Pot" smelter alleen voor tin, en een tweede voor lood. Tin lokazen zijn veilig voor kinderen om mee om te gaan, ik poedercoat lood lokazen zoals die aan de rechterkant, om te beschermen tegen lood. Werken tin lokazen... wedden!

Attachments

Discussion starter · #25 · (Edited)
Voor kleinere dingen zoals jigkoppen en pirks (metalen jigging lepels zoals Crippled Herring) kun je niet-giftige metalen zoals tin gebruiken. Ik gebruik graag loodvrij soldeer om een aantal van deze te maken, het giet gemakkelijk, smelt bij een lagere temperatuur dan loodlegeringen en corrodeert niet. Nadeel is dat tin duur is, het goedkoopste dat ik heb gezien is op eBay voor ongeveer $25/lb, en je **** tin kopen op Rotometals voor ongeveer $29/lb. Maar bij het gieten van tin weegt elk item 70% van wat het zou wegen als het in lood gegoten zou worden... dus als je een nominale 2 oz pirk giet, zou het werkelijke gewicht 1,4 oz zijn. 16 oz (1 lb) tin zou daarom 11 lokazen opleveren met een nominaal loodgewicht van 2 oz en een werkelijk gewicht van 1,4 oz. De bijgevoegde lokazen zijn tin en geverfd lood, de tin op de linkerkant is ongeschilderd. Dit zou de lokazen die in tin gegoten zijn $2,70 kosten in tegenstelling tot $9 voor een 2 oz crippled herring bij de sportwinkel, en je hoeft hem niet eens te schilderen, gewoon ogen en een open oog siwash haak erop (of erop geschilderd) plakken (dit is een 2 oz lokazen in lood). Deze lokazen is mijn favoriete "pirk", het heet een wobble fish, en in tegenstelling tot crippled herring is de curve in de lokazen gegoten. Ik reserveer een "Hot Pot" smelter alleen voor tin, en een tweede voor lood. Tin lokazen zijn veilig voor kinderen om mee te werken, ik poedercoat lood lokazen zoals die aan de rechterkant, om te beschermen tegen lood. Werken tin lokazen...zeker!
Ik heb in alle tweedehandswinkels uitgekeken naar English Pewter (voornamelijk tin). Ik ben het aan het smelten (helaas) om het toe te voegen aan mijn loodlokazen. Voornamelijk de Do-It Flutter Jigs in de 2 oz, 3 oz en 4 oz. Mij werd verteld dat het toevoegen van tin aan het lood het gladder zou laten gieten en een sterkere legering zou maken. Het maakt echt een verschil, zoals je **** zien in deze video. Ze zeiden dat 10% tot 15% tin tot lood verhouding ideaal is voor de perfecte legering.

Hier is de tin buit die ik heb opgepikt van St. Vincent DePaul op een 50% kortingsdag. Helaas heb ik in totaal maar ongeveer 5 lbs pewter. De staven hieronder zijn puur pewter en wegen ongeveer 2 lbs 12 ounces. Zoals hierboven vermeld, gaat het niet erg ver en is het erg duur, aangezien het 92% tin en 8% lood is.

Hier is een video van wat pewter dat ik heb gesmolten van een zomerse vondst. Al het pewter in de video hieronder is gesmolten in de (2) staven in de foto hierboven.

Discussion starter · #26 ·
In plaats van gek te worden en de portemonnee te openen voor een enorme samplerkit met vloeibare kleurpigmenten en poeders, heb ik besloten om de K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid) aanpak te proberen voor het maken van kunstaas. Ik ga proberen oude kleurpotloden te gebruiken voor mijn lokpigment en kijken of de goedkope glitter in de knutselwinkel werkt voordat ik in een andere hobby wild instap. De resultaten zijn indrukwekkend in de video hieronder, dus ik hoop dat ik de resultaten met mijn handgegoten swimbaits kan dupliceren.

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met het maken van swimbaits. Mijn crew en ik zouden er nogal wat doorheen halen voor zowel tonijn als bodemvissen, dus ik dacht dat ik ons allemaal wat geld zou besparen en ze zelf zou gaan maken.

Ik begon met een paar handgietmallen en viel toen al snel in het konijnenhol. Ik heb injectoren, vacuümkamers, nieuwe mallen plus een hele ruimte ingericht om ze nu te maken. Ik weet niet zeker of ik ooit geld zal besparen, maar het is wel heel leuk!

Mica-poeders zijn geweldig en geven een aantal hele mooie kleurpatronen. Het kan echter wat moeilijker zijn om ze te mengen zonder luchtbellen te krijgen. Als je een Micheal's in de buurt hebt, werkt hun glitter van het merk "Recollections" geweldig en bloedt niet. Ze hebben er ook de hele tijd aanbiedingen voor.

Image

Als je eenmaal bezig bent, raad ik je aan om BP 342 te proberen om te zien hoe het je bevalt. Het is iets moeilijker te gieten dan 262, maar de duurzaamheid is mooi voor onze zoutwatervissen. Ik heb aas behoorlijk aan stukken gehad na een hoop Lings, maar de staarten zitten nog steeds vast en zijn veel langer bruikbaar dan aas uit de winkel.

Image

Image

Image

Luke,
Mag ik vragen welke mal je gebruikt voor de swimbaits op de bovenste 2 foto's? Het is moeilijk om swimbait-patronen/mallen te vinden die geproportioneerd zijn voor de jigkoppen die we vaak in het PNW gebruiken. Ziet eruit alsof dat goed zou passen bij style 9 shad jigkoppen of bullet jigkoppen.

@fishin Ja, het duurde even voordat ik er een paar had gevonden die goed werken voor onze visserij, er zijn er niet veel en aangepaste mallen zijn duur. Die zijn FatGuysFishing "Hunter" mallen.

De grotere is hun 7" mal en de kleinere is hun 5" mal.
Image

De 7" heeft een 8oz bullet head. De 5" aan de linkerkant heeft een 3oz bullet head. De andere twee zijn beide 1,5 oz. Van degene helemaal rechts is een klein stukje van de voorkant afgesneden voor een kleiner profiel.

Ik ben een hele tijd geleden begonnen met het gieten van mijn eigen kunststoffen. Ik heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Ik heb mijn eigen jigkoppen gegoten. Heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Beide zijn leuk om te doen. Ik heb zakken met squiddy octo*****, wezens lol.

Ik ben al een tijdje geleden begonnen met het gieten van mijn eigen plastic. Ik heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Ik heb mijn eigen jigkoppen gegoten. Heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Beide zijn leuk om te doen. Ik heb zakken vol squiddy octo*****, wezens lol.
Foto's!
Dat ziet er leuk uit. Ik heb erover nagedacht. Ik weet niet zeker of ik genoeg gebruik om het te rechtvaardigen. šŸ¤”

Giet je dat zelf? Of commercieel verkrijgbaar? Ziet er geweldig uit.

Tuig je het op een enkele haak of loodkop? Een versie van 6" of 8" lijkt een heilbotkiller te zijn
Het staat op Amazon. Heb het gekocht en de lings van Gold Beach vonden het geweldig. Ving er 36 en stopte met tellen toen de kleine mannetjes van 22 inch en kleiner erin zaten. Gevist in minder dan 40ft met een jigkop van 2 ounce. Grotere versies zijn er, sommige gloeien zelfs. Bijna te groot voor zwarte vissen en geen Cabazon sloeg erop aan, maar een enorme rode wel. Ik gebruik nog steeds een Storm wildeye casting voor zwarte vissen als #1

Attachments

Google zoek naar "Hogy Flounder", zijn foto lijkt voor mij op een van die. Geweldige lokstof, heb erover nagedacht om een mal te kopen om iets soortgelijks te maken.

Het enige probleem dat ik ermee heb, is bij het vissen in diep water. Het platte profiel lijkt echt te worden rondgeduwd als er veel stroming is. Werkt echter geweldig als er weinig stroming is of als het ondiep is.

Fishermans Gold maakt er ook een die vergelijkbaar is.

Discussion starter · #39 · (Edited)
Eindelijk een beetje tijd gevonden om vanmiddag de Lee's Lead Hot Pot op te starten. Het duurde slechts 20 minuten op stand #3 om 3 cupcake-ingots te smelten. De shad head jigs zijn er in 1 oz, 1 1/2 oz en 2 oz. Er werd 6/0 Eagle Claw 650 Duratin gebruikt voor de grotere koppen in zout water en Mustad Black Nickel Style #32746 Black Nickel om in zoet water te gebruiken. Begonnen met de 4 oz Do-It Flutter Jigs en zal een hoop 3 oz en 2 oz flutter jigs gieten voor het tonijnseizoen.

Discussion starter · #40 ·
Mijn eerste keer plastisol koken viel best mee, maar ik ben niet verliefd op de smalle swimbait mallen die ik heb gekocht. Ze zullen waarschijnlijk prima vissen, maar ik denk dat ik de komende weken in een paar meer mallen ga investeren en mijn kleurrecepten ga perfectioneren. Het gouden micapoeder met goud en zilveren glitter ziet er het beste uit. Ik heb een 1/3 van een wit krijtje laten vallen en was niet onder de indruk. Een beetje groen micapoeder toegevoegd en het deed niet veel, dus ik denk dat ik gewoon micapoeder en glitter zal gebruiken voor de kleur en de flash.

Attachments

21 - 40 of 55 Posts