Ik heb geaccepteerd dat ik nooit geld zal besparen door mijn eigen swimbaits te gieten. Nu ik dat uit de weg heb geruimd. Ik geniet er echt van om ze te maken, te vissen en door te geven aan anderen. De beschikbaarheid, selectie en prijzen hier (Salem, Albany, Newport) zijn echt slecht, en de belangrijkste reden dat ik ben begonnen met het maken van mijn eigen. Zelfs daarmee geniet ik gewoon van het maken van kunstaas en zou ik waarschijnlijk toch mijn eigen maken. Ik geef meer weg dan ik gebruik, ook al voorzie ik de boot en de schipper en zijn gepensioneerde vrienden gaan er een paar honderd per jaar doorheen, het helpt wel veel. Niet meer klagen over uitscheuren bij elke andere tonijn, pak gewoon een andere! Een paar jaar geleden gaf ifisher, "Bait O Eggs" presentaties over het zelf maken van swimbaits op de Saltwater Sportman's Show, wat een geweldig voorbeeld uit de eerste hand was. Hij heeft geweldig werk verricht door te laten zien dat het met een minimaal budget kan. Natuurlijk is dat nu helemaal van de baan, ik koop aluminium mallen en dubbele injectoren!
Enkele gedachten en bronnen; De post van Pirk-fan hier op ifish is erg nuttig geweest. Siliconen mallen zijn een geweldige plek om te beginnen, lurecraft heeft een enorme selectie. Een heteluchtpistool helpt om koude scheuren op meerlaagse gietingen te voorkomen. Onze zoutwater jigkoppen zijn veel groter dan wat er wordt gebruikt bij zoetwatervissen. Ik gebruik een hete spijker om een plek te openen voor die jigkoppen, waardoor er veel stress van het aas wordt gehaald om splijten te verminderen. Bait Plastics heeft een redelijk geprijsde deal van vijf gallon, kies je selectie van ƩƩn gallon kannen plastisol. Hobby Lobby glitter werkt prima voor de prijs en selectie. Ze hebben zelfs een paar poederpigmenten in de kaarsensectie. Maar je moet wel behoorlijk zeker zijn van je mannelijkheid om met een arm vol glittercontainers naar de kassa te lopen als het in de aanbieding is! Ik denk dat Dead On Plastics een starterkit heeft.
YouTube is een geweldige bron voor hoe het moet, voorbeelden in overvloed, van kleurpigmenten, glitter, verschillende producten en leer van de fouten van anderen. Twee van mijn favorieten zijn "World's Worst Fishing" en "SDG Custom Lurecraft".
Veiligheid; Je hebt het al genoemd, dampen. Ik open deuren en heb ventilatoren die veel lucht verplaatsen. Ik zal dit jaar waarschijnlijk een speciale afzuigventilator installeren. Wees voorzichtig met opnieuw smelten. Magnetrons en Pyrex houden niet van metaal. Een gebroken oude roestige haak die in je opnieuw smelt, zal Pyrex verbrijzelen en een coole lichtshow geven in de magnetron! Gebruik een direct afleesbare thermometer om de temperaturen te controleren. Sluip in segmenten op de temperaturen af. Overgekookte plastisol is walgelijk! Heet plastisol op de blote huid is waardeloos!
Zelfs met die gevaren. Ik geniet enorm van het maken van mijn eigen plastics. Het lijkt erop dat je een paar uur ten zuiden van mij bent, maar je bent meer dan welkom om langs te komen en het gieten uit de eerste hand te bekijken. Ik ben in de North Santiam Canyon, Lyons, Oregon.