IFish Fishing Forum banner

Laten we het hebben over zoutwater swimbaits

8.3K views 54 replies 15 participants last post by  Liquiddeath  
#1 Ā·
Ik begin langzaam in een konijnenhol te duiken en heb iemand nodig om wat verstand in mijn dikke kop te praten!

Ik bekijk YouTube-video's waarin zacht plastic (voornamelijk bas) kunstaas wordt gegoten, waarbij mensen doorschijnende kleurverschuivende poeders, glitter in meerdere maten toevoegen en meerdere lagen/kleuren lamineren. Ik ben serieus verslaafd aan het idee om mijn eigen swimbaits te maken in plaats van ze te kopen voor $ 1,50 tot $ 2,50 per aas.

Is er iemand in deze kunstaasval getrapt, was het alles wat je dacht dat het zou zijn en wat voor suggesties heb je voor mij (maken of kopen)?

#2 Ā·
Het is een leuke hobby. Het wordt behoorlijk irritant om steeds weer jigs te vervangen, omdat de lings ze verscheuren of hun staarten afknabbelen. Nu smelten we ze gewoon opnieuw.
We gebruiken een 70-30 mix van zoutwater super tough-Medium lure Plasitsol op oceaan aas. 100% super tough maakt een behoorlijk hard aas en veel moeilijker om mee te werken als het heet is. Het lijkt altijd klonterig te blijven, tenzij je het precies op de rand van het branden bewerkt.
We hebben in de loop der jaren veel mallen verzameld, maar Epic Bait Molds heeft altijd de beste selectie gehad.
Pas op; je **** veel meer uitgeven aan aasmallen, jigmallen, plastic, lood en haken dan je **** rechtvaardigen, maar het is een leuke manier om niet-visdagen door te brengen.
Ik zou bereid zijn om je wat spullen te lenen als je dat wilt. Ik heb een geweldige 12" curly tail grub mal die de lings doodt

#3 Ā·
Bedankt voor het advies en de suggesties!

Ik heb afgelopen weekend een Lee Production 4-20 Pot van Grim opgepikt en heb een heleboel loden jigs/gewichten die ik wil gieten voordat ik me in de plastic lokazen stort. Naast de hieronder afgebeelde mallen bezit ik een 2lb kabeljauwlood en een 8 oz bullet nose jig mal (niet afgebeeld) en toegang tot de Do-It 2lb/3lb kanonskogel mal.

Ik betaal graag voor het gebruik van uw apparatuur, hetzij in afgewerkte producten, hetzij door u mijn loodgietapparatuur te lenen als/wanneer de tijd rijp is om in plastic te gaan gieten.

Alvast bedankt voor uw input en vrijgevigheid! Fijne feestdagen! šŸ‘šŸ»

#4 Ā·
Bedankt voor het advies en de suggesties!

Ik heb afgelopen weekend een Lee Production 4-20 Pot van Grim opgepikt en heb een heleboel loodjigs/gewichten die ik wil gieten voordat ik aan de plastic lokazen begin. Naast de hieronder afgebeelde mallen, bezit ik een 2lb kabeljauwlood en een 8 oz bullet nose jig mal (niet afgebeeld) en toegang tot de Do-It 2lb/3lb kanonskogel mal.

Ik betaal graag voor het gebruik van uw apparatuur, hetzij in afgewerkt product, hetzij door u mijn loodgietapparatuur te lenen als/wanneer de tijd rijp is om in plastic te gaan gieten.

Bedankt bij voorbaat voor uw input en vrijgevigheid! Fijne feestdagen! šŸ‘šŸ»

View attachment 1053167
Waarom zijn ze zwart?

#6 Ā·
Een waarschuwing. Roy "Bait O Eggs" hielp me om mijn eigen staarten te gieten. Hij liet me zien hoe ik het in zijn winkel kon doen. Hij is zo'n man. Helaas gaven de dampen me een enorme hoofdpijn en voelde ik me de rest van de dag ellendig. Ik moet gevoelig zijn voor het gesmolten plastic. Gebruik in ieder geval voldoende ventilatie.

#7 Ā·
Een waarschuwing. Roy "Bait O Eggs" heeft me geholpen om mijn eigen staarten te gieten. Hij liet me zien hoe ik het in zijn werkplaats kon doen. Hij is zo'n man. Helaas kreeg ik van de dampen een enorme hoofdpijn en voelde ik me de rest van de dag ellendig. Ik moet wel gevoelig zijn voor het gesmolten plastic. Zorg in ieder geval voor voldoende ventilatie
Ik ben me er zeker van bewust dat er giftige chemicaliĆ«n en dampen gepaard gaan met het gieten van lood en kunststoffen. Ik heb niemand zien dragen van PBM's in de YouTube-video's die ik heb bekeken, wat zeer verontrustend is. Ik heb een flink aantal ademhalingsapparaten met de 3M P100 (roze) filters erop. Ik kan me niet voorstellen dat ik lood of gesmolten plastic in een garage of binnenshuis zou gieten. Ik heb altijd winderige dagen gekozen om lood te smelten (schoon te maken) om staven te maken. Ik heb een bakplaat opgehaald bij St. Vincent DePaul (het is net als Goodwill) om mijn loden mallen voor te verwarmen. Ik weet niet zeker of ik uiteindelijk swimbaits ga gieten of dat ik ze gewoon ga kopen. Mazama wil $3,50 voor een 7" swimbait gemaakt door Candy Bar Slider, die $2,99 kost bij Squid Co Tackle en Pit Bull Tackle heeft een 8" voor $2,89 per/aas. Ik kan erover denken om een paar 8" of 7" te bestellen en te doen wat deze meneer deed. šŸ¤·šŸ»

#9 Ā·
Het spijt me te horen dat je maatje een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Ik giet 1-2 lood per jaar, altijd buiten en meestal op warme, winderige dagen. Ik denk niet dat ik het me kan veroorloven om de benodigde gewichten en jigs te kopen zonder het lood zelf te gieten. Ik verlies meestal 2-4 pijpjigs per trip en 2-4 kanonskogel- of doodskistgewichten van elk 2-3 lbs op heilbottochten.

Helaas heb ik geen onbeperkte recreatiedollars, daarom heb ik mijn 1970 Skipjack 20 Open gerestaureerd. Ik doe wat ik kan om geld te besparen, veilig te blijven en plezier te hebben! šŸ¤·šŸ»ā€ā™‚ļø

Attachments

#11 Ā·
Het spijt me te horen dat je vriend zelfmoord heeft gepleegd. Ik giet 1-2 lood per jaar, altijd buiten en meestal op warme, winderige dagen. Ik denk niet dat ik het me zou kunnen veroorloven om de benodigde gewichten en jigs te kopen zonder het lood zelf te gieten. Ik verlies meestal 2-4 pijpjigs per trip en 2-4 kanonskogel- of doodskistgewichten van 2-3 lbs per stuk tijdens heilbottochten.

Helaas heb ik geen onbeperkte recreatiedollars, daarom heb ik mijn 1970 Skipjack 20 Open gerestaureerd. Ik doe wat ik kan om geld te besparen, veilig te blijven en plezier te hebben! šŸ¤·šŸ»ā€ā™‚ļø

View attachment 1053231
Ik merk dat ik niet veel meer giet. Het lijkt erop dat de enige dingen die ik de neiging heb te verliezen pijpjigs zijn, dus ik giet die een keer per jaar.

#10 Ā· (Edited)
Ik kan je vertellen dat het maken van je eigen jigs, pirks en plastics een zeer verslavende bezigheid is. Ik doe het al minstens 40 jaar. Ik weet zeker dat er gezondheidsrisico's zijn, vooral door lood, maar plastisol of het gieten van plastics, hoewel niet geweldig om de dampen in te ademen, vooral als je het plastic verschroeit, is echt vrij veilig. Gebruik een ventilator en houd deuren of ramen open. Ik heb in al die jaren nog nooit een ademhalingsbescherming gedragen en heb geen buitensporige ademhalingsproblemen die niet consistent zijn met het feit dat ik 2 pakjes per dag rookte totdat ik op 35-jarige leeftijd stopte (ik ben nu 78). Je **** heel klein beginnen, goedkope magnetron, goedkope bakplaat, een paar pyrex maatbekers van ƩƩn kopje en een open gietmal die aan je visvereisten voldoet. Je hoeft niet eens plastisol te kopen om te beginnen, maar recycle gewoon alle verscheurde plastics waar je veel geld aan hebt uitgegeven, ze smelten prima en als je selectief bent over kleuren, kun je redelijk goede resultaten krijgen. Hoewel spuitgieten van zachte plastics een volledig rond product oplevert, is open gieten de manier om te gaan, tenzij je veel geld wilt uitgeven aan injectoren en dure mallen. Er staat een vrij goed uitziende aluminium mal op eBay voor $ 59 die 4 3/4 inch lang is. Binnenkort wil je wat plastisol kopen, maar ook daar hoef je niet groot te beginnen. Ik houd van aluminium mallen boven RTV-rubberen mallen (goedkoper), omdat je de mal op de bakplaat **** verwarmen tot ~200 graden en dan verschillende kleuren **** gieten om een laminaatlokmiddel te maken zonder koude scheuren (ƩƩn laag die niet aan de volgende hecht). Je **** zelfs kleurpotloden als kleurstoffen gebruiken. Het feit dat Californiƫ plastisol (het is in feite PVC zoals waterleidingen in vloeibare vorm) niet heeft verboden voor het maken van je eigen zachte plastics, zegt misschien iets over de veiligheid ervan.

#13 Ā·
dit is een gietvorm van aluminium met open bovenkant in twee kleuren. Is dit het soort ding dat je in gedachten had?
Dat is het. Iets in de range van 6" tot 9" dat ik diep kan laten vallen voor leng en heilbot. Ik vond dat de NLBN (No Live Bait Needed) en Madame Lure Co. swimbaits ongeveer zijn wat ik wil gieten, maar ik ben niet geĆÆnteresseerd in het betalen van $6 tot $7 per aas. De 8" NLBN paddle tail is $5 per aas en het is 2 oz plastic. Een eBay-verkoper heeft de enorme "Slugo"-stijl mal die 9" tot 12" aas maakt die $3 tot $5 per aas kosten op de Lunker City website.

Het lijkt erop dat ik een minder giftige mix (niet-ftalaat) van plastisol kan krijgen van een leverancier genaamd Dead On Plastics in Michigan. De emmer van 5 gallon kost $109,99 en heeft 640 fluid ounces. Als elk aas 2 ounces weegt en ik 5% afval aanneem, kan ik 300 aassoorten per emmer maken. Tel de kosten van de mal $109 op, wat kleurstof, een beetje glitter/poeder en je zit op $1 per aas, exclusief je tijd. Het is moeilijk om de gezondheidsrisico's die aan de activiteit verbonden zijn, te berekenen... Misschien is het de moeite niet waard!

Zoals met de meeste dingen die met vissen te maken hebben, zou het zeker een liefdevolle inspanning zijn.

#16 Ā·
Nou, ik heb officieel de sprong gewaagd en mijn eerste paar open pour siliconen swimbait mallen gekocht. Ik vond ze gebruikt op Mercari en betaalde $28,80 (alles inbegrepen) voor verschillende (5) 5 siliconen open pour swimbait mallen van 8,5", 6,5", 4" en twee 3" mallen die lijken te worden verzonden vanuit Haddon Hgts, NJ.
Image

Ik neem aan dat het aas was dat was gemaakt voor gestreepte bas en/of tonijn en het lijken wide-bodies te zijn die gebruikt zouden kunnen worden om te vissen in onze omgeving. Ik ben super enthousiast om mijn eerste aas te gieten en de succes- en faalverhalen met de community te delen. Ik waardeer de feedback en aanmoediging van iedereen enorm! šŸ™šŸ»

Attachments

#18 Ā·
Ik hoop dat ik wat plezier kan hebben, meer vis kan vangen en mijn kennis en ervaring kan delen met anderen in de gemeenschap. Ik zag een tijdje geleden een bericht van "pirk fan" waarin hij een heleboel swimbaits en twin tails weggeeft aan iemand in de gemeenschap. Dat is echt cool en ik zou hetzelfde willen doen wanneer ik aan de slag ga met de productie.

P.S. Sheldon High School hier in Eugene heeft een visclub die Justin Herbert heeft opgericht en ik hoop wat kunstaas te gieten voor de kinderen in de club. Ik heb veel basvisgerei verzameld toen ik opgroeide aan de California Delta dat ik zelden (of nooit) gebruik en ik hoop dat ik het kan geven aan de kinderen die het zich niet kunnen veroorloven om het zelf te kopen.

#21 Ā· (Edited)
Ik heb geaccepteerd dat ik nooit geld zal besparen door mijn eigen swimbaits te gieten. Nu ik dat uit de weg heb geruimd. Ik geniet er echt van om ze te maken, te vissen en door te geven aan anderen. De beschikbaarheid, selectie en prijzen hier (Salem, Albany, Newport) zijn echt slecht, en de belangrijkste reden dat ik ben begonnen met het maken van mijn eigen. Zelfs daarmee geniet ik gewoon van het maken van kunstaas en zou ik waarschijnlijk toch mijn eigen maken. Ik geef meer weg dan ik gebruik, ook al voorzie ik de boot en de schipper en zijn gepensioneerde vrienden gaan er een paar honderd per jaar doorheen, het helpt wel veel. Niet meer klagen over uitscheuren bij elke andere tonijn, pak gewoon een andere! Een paar jaar geleden gaf ifisher, "Bait O Eggs" presentaties over het zelf maken van swimbaits op de Saltwater Sportman's Show, wat een geweldig voorbeeld uit de eerste hand was. Hij heeft geweldig werk verricht door te laten zien dat het met een minimaal budget kan. Natuurlijk is dat nu helemaal van de baan, ik koop aluminium mallen en dubbele injectoren!

Enkele gedachten en bronnen; De post van Pirk-fan hier op ifish is erg nuttig geweest. Siliconen mallen zijn een geweldige plek om te beginnen, lurecraft heeft een enorme selectie. Een heteluchtpistool helpt om koude scheuren op meerlaagse gietingen te voorkomen. Onze zoutwater jigkoppen zijn veel groter dan wat er wordt gebruikt bij zoetwatervissen. Ik gebruik een hete spijker om een plek te openen voor die jigkoppen, waardoor er veel stress van het aas wordt gehaald om splijten te verminderen. Bait Plastics heeft een redelijk geprijsde deal van vijf gallon, kies je selectie van ƩƩn gallon kannen plastisol. Hobby Lobby glitter werkt prima voor de prijs en selectie. Ze hebben zelfs een paar poederpigmenten in de kaarsensectie. Maar je moet wel behoorlijk zeker zijn van je mannelijkheid om met een arm vol glittercontainers naar de kassa te lopen als het in de aanbieding is! Ik denk dat Dead On Plastics een starterkit heeft.

YouTube is een geweldige bron voor hoe het moet, voorbeelden in overvloed, van kleurpigmenten, glitter, verschillende producten en leer van de fouten van anderen. Twee van mijn favorieten zijn "World's Worst Fishing" en "SDG Custom Lurecraft".

Veiligheid; Je hebt het al genoemd, dampen. Ik open deuren en heb ventilatoren die veel lucht verplaatsen. Ik zal dit jaar waarschijnlijk een speciale afzuigventilator installeren. Wees voorzichtig met opnieuw smelten. Magnetrons en Pyrex houden niet van metaal. Een gebroken oude roestige haak die in je opnieuw smelt, zal Pyrex verbrijzelen en een coole lichtshow geven in de magnetron! Gebruik een direct afleesbare thermometer om de temperaturen te controleren. Sluip in segmenten op de temperaturen af. Overgekookte plastisol is walgelijk! Heet plastisol op de blote huid is waardeloos!

Zelfs met die gevaren. Ik geniet enorm van het maken van mijn eigen plastics. Het lijkt erop dat je een paar uur ten zuiden van mij bent, maar je bent meer dan welkom om langs te komen en het gieten uit de eerste hand te bekijken. Ik ben in de North Santiam Canyon, Lyons, Oregon.

#22 Ā·
Ik ben vergeten, als je lokaal van iemand wilt kopen. Eat Me Tackle is lokaal en heeft een goede selectie.

Bronnen voor benodigdheden;
siliconen mallen - LurePartsonline die Lurecraft hebben overgenomen denk ik, hebben ook pigmenten, plastisol, tonnen spullen. BarlowsTackle, BaitPlastics, Lureworks, Deadonplastix, m-fmanufacturing.

Momenteel gebruik ik open giet aluminium mallen op een kookplaat voor multi-color swimbaits. Je **** de temperatuur van de plastisol regelen en geweldige resultaten krijgen in het eindproduct. Ook aluminium injectiemallen voor swimbaits en grote grubs voor lings. Bronnen voor mallen zijn, basstackle, fatguysfishing, epicbaitmolds, do-itmolds zijn er die ik heb geprobeerd. AnglingAI heeft een paar goed uitziende mallen maar heb ze nog niet geprobeerd. Maar dit kost allemaal veel meer dan nodig is en je zult de kosten van het zelf maken zeker niet verlagen.

Oh en er is color shift, halo shift, mica poeders en additieven voor allerlei coole effecten uit de autolak wereld die ze gebruiken. Ik blijf zeggen dat ik die overlaat aan de basvissers maar ze trekken wel de aandacht van de vissers!

#23 Ā·
Ik ben langs de lokale ambachtelijke, tweedehands kunstwinkel en de kringloopwinkel gegaan op zoek naar een goedkope magnetron en Pyrex maatbekers. Ik heb wat echt cool micapoeder gevonden dat ik hoop te verwerken in de plastisol. Mallen zijn onderweg en zouden op 6 januari moeten aankomen.
2025 ziet eruit als een heel kleurrijk jaar! šŸ‘€šŸŒˆšŸ˜‰

#26 Ā·
In plaats van gek te worden en de portemonnee te openen voor een enorme samplerkit met vloeibare kleurpigmenten en poeders, heb ik besloten om de K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid) aanpak te proberen voor het maken van kunstaas. Ik ga proberen oude kleurpotloden te gebruiken voor mijn lokpigment en kijken of de goedkope glitter in de knutselwinkel werkt voordat ik in een andere hobby wild instap. De resultaten zijn indrukwekkend in de video hieronder, dus ik hoop dat ik de resultaten met mijn handgegoten swimbaits kan dupliceren.

#27 Ā·
Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met het maken van swimbaits. Mijn crew en ik zouden er nogal wat doorheen halen voor zowel tonijn als bodemvissen, dus ik dacht dat ik ons allemaal wat geld zou besparen en ze zelf zou gaan maken.

Ik begon met een paar handgietmallen en viel toen al snel in het konijnenhol. Ik heb injectoren, vacuümkamers, nieuwe mallen plus een hele ruimte ingericht om ze nu te maken. Ik weet niet zeker of ik ooit geld zal besparen, maar het is wel heel leuk!

Mica-poeders zijn geweldig en geven een aantal hele mooie kleurpatronen. Het kan echter wat moeilijker zijn om ze te mengen zonder luchtbellen te krijgen. Als je een Micheal's in de buurt hebt, werkt hun glitter van het merk "Recollections" geweldig en bloedt niet. Ze hebben er ook de hele tijd aanbiedingen voor.

Image

Als je eenmaal bezig bent, raad ik je aan om BP 342 te proberen om te zien hoe het je bevalt. Het is iets moeilijker te gieten dan 262, maar de duurzaamheid is mooi voor onze zoutwatervissen. Ik heb aas behoorlijk aan stukken gehad na een hoop Lings, maar de staarten zitten nog steeds vast en zijn veel langer bruikbaar dan aas uit de winkel.

Image

Image

Image

#29 Ā·
Luke,
Mag ik vragen welke mal je gebruikt voor de swimbaits op de bovenste 2 foto's? Het is moeilijk om swimbait-patronen/mallen te vinden die geproportioneerd zijn voor de jigkoppen die we vaak in het PNW gebruiken. Ziet eruit alsof dat goed zou passen bij style 9 shad jigkoppen of bullet jigkoppen.

#30 Ā·
@fishin Ja, het duurde even voordat ik er een paar had gevonden die goed werken voor onze visserij, er zijn er niet veel en aangepaste mallen zijn duur. Die zijn FatGuysFishing "Hunter" mallen.

De grotere is hun 7" mal en de kleinere is hun 5" mal.
Image

De 7" heeft een 8oz bullet head. De 5" aan de linkerkant heeft een 3oz bullet head. De andere twee zijn beide 1,5 oz. Van degene helemaal rechts is een klein stukje van de voorkant afgesneden voor een kleiner profiel.

#32 Ā·
Ik ben al een tijdje geleden begonnen met het gieten van mijn eigen plastic. Ik heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Ik heb mijn eigen jigkoppen gegoten. Heb ze nog steeds niet allemaal gebruikt. Beide zijn leuk om te doen. Ik heb zakken vol squiddy octo*****, wezens lol.
Foto's!
Dat ziet er leuk uit. Ik heb erover nagedacht. Ik weet niet zeker of ik genoeg gebruik om het te rechtvaardigen. šŸ¤”

#37 Ā·
Google zoek naar "Hogy Flounder", zijn foto lijkt voor mij op een van die. Geweldige lokstof, heb erover nagedacht om een mal te kopen om iets soortgelijks te maken.

Het enige probleem dat ik ermee heb, is bij het vissen in diep water. Het platte profiel lijkt echt te worden rondgeduwd als er veel stroming is. Werkt echter geweldig als er weinig stroming is of als het ondiep is.

Fishermans Gold maakt er ook een die vergelijkbaar is.

#39 Ā· (Edited)
Eindelijk een beetje tijd gevonden om vanmiddag de Lee's Lead Hot Pot op te starten. Het duurde slechts 20 minuten op stand #3 om 3 cupcake-ingots te smelten. De shad head jigs zijn er in 1 oz, 1 1/2 oz en 2 oz. Er werd 6/0 Eagle Claw 650 Duratin gebruikt voor de grotere koppen in zout water en Mustad Black Nickel Style #32746 Black Nickel om in zoet water te gebruiken. Begonnen met de 4 oz Do-It Flutter Jigs en zal een hoop 3 oz en 2 oz flutter jigs gieten voor het tonijnseizoen.

#40 Ā·
Mijn eerste keer plastisol koken viel best mee, maar ik ben niet verliefd op de smalle swimbait mallen die ik heb gekocht. Ze zullen waarschijnlijk prima vissen, maar ik denk dat ik de komende weken in een paar meer mallen ga investeren en mijn kleurrecepten ga perfectioneren. Het gouden micapoeder met goud en zilveren glitter ziet er het beste uit. Ik heb een 1/3 van een wit krijtje laten vallen en was niet onder de indruk. Een beetje groen micapoeder toegevoegd en het deed niet veel, dus ik denk dat ik gewoon micapoeder en glitter zal gebruiken voor de kleur en de flash.

Attachments

#41 Ā·
De eerste keer dat ik plastisol kookte, was niet zo slecht, maar ik ben niet verliefd op de skinny swimbait mallen die ik heb gekocht. Ze zullen waarschijnlijk prima vissen, maar ik denk dat ik de komende weken in een paar mallen meer ga investeren en mijn kleurrecepten ga perfectioneren. Het gouden micapoeder met goud en zilveren glitter ziet er het beste uit. Ik liet een 1/3 van een wit krijtje vallen en was niet onder de indruk. Voegde een beetje groen micapoeder toe en het deed niet veel, dus ik denk dat ik gewoon micapoeder en glitter zal gebruiken voor de kleur en de flits.
Je zult een paar cheater hooks aan die dingen willen knopen, anders blijf je gewoon staarten verliezen.

#42 Ā·
Als je een swimbait hebt die je echt leuk vindt, heeft Hobby Lobby of Bait Plastics de RTV-silicone voor het maken van je eigen mal. Heb het Alumalite-product dat bij Hobby Lobby wordt verkocht nog niet geprobeerd, maar heb het merk Bait Plastics gebruikt en het werkte goed om meerdere mallen te maken.