IFish Fishing Forum banner

GROTE AARDBEVING

1.9K views 52 replies 23 participants last post by  Sauvie's Slayer  
#1 Ā·
Of zo droomde ik vannacht. De snelwegen waren allemaal in de war, bruggen ingestort, totale chaos. Ik zat in mijn werkvrachtwagen op I 205, op het punt de Tualatin over te steken naar het noorden, toen het gebeurde.

Als het gebeurt, heb je het hier gehoord, ik ben paragnost!

--

Meer serieus, het zette me aan het denken.

Heb je voorzieningen in gedachten voor het geval dat?

Ik houd misschien wat meer water in de vrachtwagen, en vaker een zijwapen bij me.

Ik heb een schattig klein off-grid zonne-energiesysteem dat ik heb gebouwd door YT-video's te bekijken. Geen benzinegenerator nodig. Draait verlichting, computers, diepvriezers - en airconditioners op de hete dagen. Niet genoeg zon om mee te verwarmen, maar er is hout. Diepvriezers zijn vol.

Ik denk dat mijn grootste probleem zou zijn als ik 25 mijl van huis zou moeten lopen, inclusief rivieroversteken, terwijl de zombies buiten zijn.

• Like
Reactions: MarsBars503
#14 Ā·
Ik ben misschien ver genoeg naar het noorden, 17 mijl van Canada, om veel van de slachting te vermijden, het hangt af van de windrichting. Er zal tenminste een waarschuwing zijn voordat Yellowstone wild wordt. Cascadia zal gewoon gebeuren. Aan de kust zullen de wegen kapot zijn van de grote schok en iedereen zal te voet op weg zijn naar hoog gelegen grond waar ze de golf aan land kunnen zien komen. De Tsunami zou een goede zaak kunnen blijken als het veel schade wegspoelt.

#21 Ā·
Ik ben misschien ver genoeg naar het noorden, 17 mijl van Canada, om veel van de slachting te vermijden, het hangt af van de windrichting. Er zal tenminste een waarschuwing zijn voordat Yellowstone wild wordt. Cascadia zal gewoon gebeuren. Aan de kust zullen de wegen kapot zijn van de grote schok en iedereen zal te voet op weg zijn naar hoog gelegen grond waar ze de golf aan de kust kunnen zien komen. De Tsunami zou een goede zaak kunnen blijken als het veel schade wegspoelt.
Als de kanuks binnenvallen, is je achterste gras.
97 wordt de nieuwe I5. Als de op- en afritten 84 en 26 instorten, zullen alle uitgangen uit de stad over straatwegen gaan.

#30 Ā·
Waterbobber. Dat is een goede, moet hem weer eens bekijken. Misschien later vandaag. Bedankt voor het plaatsen.
FYI - Nick Zentner heeft veel interessante lezingen/video's over NW-geologie, tsunami's, uitbarstingen en overstromingen. Zoek naar zijn naam op YouTube. Als je ooit de kans krijgt om een lezing van hem persoonlijk te zien, is het zeker de moeite waard.

#27 Ā·
Of zo droomde ik vannacht. De snelwegen waren allemaal in de war, bruggen ingestort, totale chaos. Ik zat in mijn werkvrachtwagen op I 205 en stond op het punt Noord over de Tualatin te steken toen het gebeurde.

Als het gebeurt, heb je het hier gehoord, ik ben paragnost!

--

Meer serieus, het zette me aan het denken.

Heb je voorzieningen in gedachten voor het geval dat?

Ik houd misschien wat meer water in de vrachtwagen, en een zijwapen vaker bij me.

Ik heb een schattig klein off-grid zonne-energiesysteem dat ik heb gebouwd door YT-video's te bekijken. Geen gasgenerator nodig. Draait verlichting, computers, diepvriezers - en airconditioning op warme dagen. Niet genoeg zon om mee te verwarmen, maar er is hout. Diepvriezers zijn vol.

Ik denk dat mijn grootste probleem zou zijn als ik 25 mijl van huis zou zijn, inclusief rivieroversteken, terwijl de zombies buiten zijn.
Want de muren begonnen te schudden, de aarde beefde.

#28 Ā·
Jullie maken me weer gestrest dat ik mijn machines niet aardbevingsbestendig heb vastgezet zoals in Californiƫ.

Maar serieus. Ik ben geen ingenieur, maar mijn grote draaibank weegt bijna 2500 pond. Hij staat min of meer naast een wand van 2x4 balken. Hoe in hemelsnaam zou ik 2500 pond kunnen verankeren aan een 2x4 wand om te voorkomen dat het ding omvalt bij een GROTE aardbeving? Het lijkt erop dat elke anker er gewoon uit zou scheuren en daarbij de (dragende) muur zou beschadigen!

Stel dat je een zware stalen plaat over, wat, 3 staanders zou kunnen leggen... met een gesmeed hijsoog aan de plaat bevestigd. De draaibank daaraan vastgezet. Ugh. Dat gaat niet gebeuren. :)

• Like
Reactions: CodSpeed
#32 Ā·
Jullie maken me weer nerveus dat ik mijn machines niet aardbevingsbestendig heb vastgezet zoals in Californiƫ.

Maar serieus. Ik ben geen ingenieur, maar mijn grote draaibank weegt bijna 2268 kg. Hij staat min of meer naast een wand van 2x4 hout. Hoe in vredesnaam kan ik 2268 kg verankeren aan een 2x4 wand die voorkomt dat dat ding omvalt bij een GROTE aardbeving? Het lijkt erop dat elke anker eruit zou scheuren en daarbij de (dragende) muur zou beschadigen!

Stel dat je een zware stalen plaat over, wat, 3 staanders zou kunnen leggen... met een gesmeed hijsoog eraan bevestigd. De draaibank daaraan vastzetten. Ugh. Dat gaat niet gebeuren. :)
Het zou niet al te ingewikkeld zijn om iets te bedenken dat het schudden kan beperken. Maar de structuur ervan zou je tot op zekere hoogte in de weg kunnen staan.

• Like
Reactions: JeffO
#35 Ā·
De nieuwe huizen die in onze buurt in Astoria worden gebouwd, staan op een hoop palen die ongeveer 20 voet diep in de aarde worden geslagen. Dat moet zijn om de trillingen van de grond beter over te brengen op de structuur erboven. Wat ingenieurs kunnen bedenken, tart de verbeelding.

#36 Ā·
De nieuwe huizen die in onze buurt in Astoria worden gebouwd, worden gebouwd op een hoop palen die ongeveer 20 voet diep in de aarde worden geslagen. Moet zijn dat er een betere overdracht van het schudden van de grond naar de structuur erboven is. Wat ingenieurs kunnen bedenken, tart de verbeelding.
Ja inderdaad, maar wil je echt weten of het werkt?

#41 Ā·
WB. Ja, maar het schudden zal zo erg zijn dat de liquidatie het minste van hun zorgen is. De grond is grotendeels zandvulling bovenop wat eronder ligt. Die palen zullen er cool uitzien als ze uit de grond steken met het huis verspreid in stukken eromheen.
Nou, als er iets in de buurt van een 9.0 raakt, zal het waarschijnlijk niet uitmaken. Het zou echter waarschijnlijk helpen bij kleinere trillingen, zoals al is bewezen in Californiƫ. Als de palen zo zijn ontworpen dat ze een beetje meebewegen tijdens een aardbeving, wordt energie gedissipeerd.

#50 Ā·
Enige perspectief op grote aardbevingen. De aardbeving in San Francisco in 1906 had 23 inch beweging langs de breuk, althans in sommige gebieden. Ik vergat waar we waren, maar kreeg een hek te zien dat de 23 inch door de aardbeving was verschoven.
Zoek op Google naar foto's van de Alaska-aardbeving van 1964 voor de smaak van een 9.0. Er was veel meer dan 23 inch beweging!